header

Pagina overzicht

Soefisme en Universeel Soefisme

 

 



De geschiedenis van het Soefisme

Het woord Soefisme is afgeleid van het Griekse woord 'Sophia' dat wijsheid betekent. Hierbij gaat het om nnerlijke wijsheid, de wijsheid van het hart.
Ook het Arabische woord 'saf' dat zuiverheid betekent zit in het woord Soefisme. Inayat Khan, de stichter van het Universeel Soefisme, noemde zijn orde oorspronkelijk 'De orde van de zuiverheid'.

Leerlingschap is in de mystiek altijd van groot belang geweest. In de mystiek staat het zoeken naar waarheid centraal. De geestelijke uitstraling – in stilte  brengt het ervaren van de waarheid zuiverder over dan woorden en theorieën. De oudste vorm van wijsheid ligt in de Egyptische mysterieën die zijn opgetekend in de hermetische geschriften en zijn bewaard gebleven in de hermetische keten van Griekse filosofen en mystici.

De schakel tussen de oude mystiek en het Soefisme in de tijd van de Islam was Dhun Nul. Hij was een Egyptisch hermeticus en soefi. De oude Egyptische esoterie zette zich ondergronds voort toen Egypte onder invloed kwam van het Christendom en de Islam. Dhun Nul zag God als degene die zich uitdrukt in het hele universum.


Het Universeel Soefisme
Inayat Khan groeide op in de provincie Baroda in India in een Moghulcultuur met een gecombineerd hindoe- en moslimkarakter. Deze cultuur verenigde de religies van de Oosterse- en de Westerse lijn.

De Westerse lijn loopt van het Zoroastrisme naar het Jodendom en vandaar naar het Christendom. De Oosterse lijn loopt van het Hindoeïsme naar het Boedhisme, het Taoïme en het Confusionisme. Inayat Khan nam al deze elementen en lijnen in zich op en vertrok naar het Westen om de boodschap van het Universeel Soefisme te brengen: de boodschap van Liefde, Harmonie en Schoonheid. Het is een boodschap van geestelijke vrijheid. Zij legt geen dogma’s op, maar laat de mens vrij om de waarheid op zijn eigen manier te volgen.

De doelstellingen van het Universeel Soefisme zijn drieledig:

1. Het tonen van respect voor alle religies.
2. Het volgen van het mystieke pad.
3. De verbinding leggen tussen Oost en West.

Het Universeel Soefisme onderscheidt zich door deze drie regels van het Islamitische Soefisme.
Bron: Universeel Soefisme. De weg van liefde, harmonie en schoonheid.  Dr.H.J.Witteveen.

Sufiwings InayatKhan


Meer lezen, kijken, luisteren:

  • De documentaire The way of the heart van Mischa Scorer geeft een mooie impressie van het Universeel Soefisme en Hazrat Inayat, de grondlegger van het Universeel Soefisme.
  • In het tv-programma Het Vermoeden is Johannes Witteveen te gast bij Annemieke Schrijver om te praten over het Universeel Soefisme. Het interview bestaat uit twee delen: deel 1 > deel 2 >
  • Typhoon leest het gedicht De herberg van Jalal ad-Din Rumi >
  • Iedere dag een Bowl of Saki-spreuk met bijbehorend citaat uit het werk van Inayat Khan op Wahiduddin's Web. Deze woorden dagelijks in je mailbox ontvangen kan ook.
  • Het soefi-embleem bestaat uit een gevleugeld hart, een wassende maan en een vijfpuntige ster. Uitleg over het embleem >
  • Gedicht I am a painter van Jalal ad-Din Rumi >